Odpowiedzialność materialna pracownikówStan faktyczny:
Podczas wykonywania pracy pracownik zatrudniony w fabryce na podstawie umowy o pracę nieopatrznie uszkodził taśmę produkcyjną, spowodowawszy dwudniowe zatrzymanie produkcji. W wyniku tego pracodawca poniósł szkodę. Klient chce wiedzieć, czy może obciążyć pracownika kosztami wynikłymi z zatrzymania produkcji.
Podstawa prawna:
Art. 114-119 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. ? Kodeks pracy.
Analiza:
Pracownik, który wyrządził szkodę na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków ze swej winy, ponosi odpowiedzialność materialną względem pracodawcy. Zatem przepisy działu piątego kodeksu pracy umożliwiają pracodawcy uzyskanie odszkodowania od pracownika, który w sposób zawiniony naraził go na szkodę. Od pracodawcy zależy, czy będzie on dochodził odszkodowania od pracownika na podstawie art. 114 i n. kodeksu pracy, czy zastosuje wobec pracownika jedynie kary porządkowe. Wyrządzenie szkody rodzi odpowiedzialność odszkodowawczą niezależnie od tego, czy pracownik działał umyślnie, czy nie. Jego działanie bądź zaniechanie musi być jednak zawinione. Zatem jeżeli pracownik naraził pracodawcę na szkodę, ale dołożył należytej staranności w wykonywaniu swych obowiązków – wtedy odpowiedzialności nie ponosi. Należy także wspomnieć, że jeżeli okoliczności nakazują podjęcie konkretnych działań przez pracownika w celu ochrony mienia pracodawcy, to powinien on takie działania podjąć, gdyż jest on obowiązany właśnie do dołożenia należytej staranności. Wymagany stopień dołożenia należytej staranności zależy od zakresu obowiązków spoczywających na pracowniku. Ciężar dowodowy spoczywa na pracodawcy, który zgodnie z art. 116 kodeksu pracy powinien wykazać okoliczności uzasadniające odpowiedzialność pracownika oraz wysokość powstałej szkody. Według art. 119 kodeksu pracy odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednakże ustawodawca ogranicza ją do kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. Kodeks pracy wprowadza także wyłączenie odpowiedzialności materialnej pracownika w zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczynili się do zwiększenia lub powstania szkody. Ponadto pracownik nie ponosi ryzyka związanego z działalnością pracodawcy, a w szczególności nie odpowiada za szkodę wynikłą w związku z działaniem w granicach dopuszczalnego ryzyka.
Stan faktyczny:
Podczas wykonywania pracy pracownik zatrudniony w fabryce na podstawie umowy o pracę nieopatrznie uszkodził taśmę produkcyjną, spowodowawszy dwudniowe zatrzymanie produkcji. W wyniku tego pracodawca poniósł szkodę. Klient chce wiedzieć, czy może obciążyć pracownika kosztami wynikłymi z zatrzymania produkcji.
Podstawa prawna:
Art. 114-119 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. ? Kodeks pracy.
Analiza:
Pracownik, który wyrządził szkodę na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków ze swej winy, ponosi odpowiedzialność materialną względem pracodawcy. Zatem przepisy działu piątego kodeksu pracy umożliwiają pracodawcy uzyskanie odszkodowania od pracownika, który w sposób zawiniony naraził go na szkodę. Od pracodawcy zależy, czy będzie on dochodził odszkodowania od pracownika na podstawie art. 114 i n. kodeksu pracy, czy zastosuje wobec pracownika jedynie kary porządkowe. Wyrządzenie szkody rodzi odpowiedzialność odszkodowawczą niezależnie od tego, czy pracownik działał umyślnie, czy nie. Jego działanie bądź zaniechanie musi być jednak zawinione. Zatem jeżeli pracownik naraził pracodawcę na szkodę, ale dołożył należytej staranności w wykonywaniu swych obowiązków – wtedy odpowiedzialności nie ponosi. Należy także wspomnieć, że jeżeli okoliczności nakazują podjęcie konkretnych działań przez pracownika w celu ochrony mienia pracodawcy, to powinien on takie działania podjąć, gdyż jest on obowiązany właśnie do dołożenia należytej staranności. Wymagany stopień dołożenia należytej staranności zależy od zakresu obowiązków spoczywających na pracowniku. Ciężar dowodowy spoczywa na pracodawcy, który zgodnie z art. 116 kodeksu pracy powinien wykazać okoliczności uzasadniające odpowiedzialność pracownika oraz wysokość powstałej szkody. Według art. 119 kodeksu pracy odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednakże ustawodawca ogranicza ją do kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. Kodeks pracy wprowadza także wyłączenie odpowiedzialności materialnej pracownika w zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczynili się do zwiększenia lub powstania szkody. Ponadto pracownik nie ponosi ryzyka związanego z działalnością pracodawcy, a w szczególności nie odpowiada za szkodę wynikłą w związku z działaniem w granicach dopuszczalnego ryzyka.
Kontakt
TEL: +48 71 796 41 65
FAX: +48 71 796 41 65
KOM: +48 535 132 335
sekretariat@kancelariakufieta.pl
50-203 Wrocław
NIP: 6472322984 | REGON: 020251360 | KRS: 0000455898